Het nut van dataverzameling

Bijna een maand geleden stemde de mensenrechtencommissie van het Europarlement in met een voorstel voor strengere privacywetgeving. Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) hamerde voor de stemming op de balans tussen belangen van individuen en bedrijfsleven. Iets waar volgens hem andere partijen weinig oog voor hebben. Het aangenomen voorstel is een compromis waarin ook ruimte blijft om persoonlijke data op te slaan. Onze moderne samenleving ontkomt er niet aan. In sommige gevallen is opslag gewoon nuttig.

Meer dan commercie

Persoonlijke data wordt natuurlijk niet alleen voor commerciële doeleinden gebruikt. In de aanloop naar de stemming van de mensenrechtencommissie namen onder een academisch ziekenhuis en een stadsarchief contact op met Van de Camp om hun zorgen te uitten. Zij gebruiken geanonimiseerde persoonsgegevens voor nobele onderzoeksdoeleinden. In de huidige discussie over privacy wordt het nut van sommige dataverzameling wel eens over het hoofd gezien meent Van de Camp. Zeker de Liberale partijen hebben deze kant van het verhaal genegeerd volgens hem. Er moet een gebalanceerde afweging worden gemaakt. Strengere privacywetgeving, maar wel met genoeg ruimte voor nuttige vormen van dataverzameling.

Wim van de Camp benadrukt dat de voordelen van dataverzameling niet alleen ten goede komen aan het bedrijfsleven. Dat op basis van algoritmes veel diensten gepersonaliseerd worden biedt ook voordelen aan consumenten. Voordelen die weinig mensen willen opgeven. Het maakt ons leven in sommige opzichten sneller en makkelijk. Winkels die aanbod en aanbiedingen aanpassen naar individuele smaak. Persoonlijke profielen die zorgen voor relevantere zoekresultaten. Allemaal zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

De problemen van personalisering

Maar die personalisering is juist ook een van de grootste privacyproblemen. Een persoonlijk profiel op basis van zoekgeschiedenis is een goudmijn aan data. Doormiddel van kansberekening en statistische analyse kan een algoritme voorspellingen doen die sommige mensen de stuipen op het lijf jagen. Zo voorspelt het webwinkelsysteem van de Amerikaanse winkelketen Target zwangerschappen op basis van aankopen die vrouwen doen. Soms weet Target van een zwangerschap eerder dan de naaste familie of zelfs voor de aanstaande moeder zelf. Een niveau van dienstverlening dat weinig mensen zullen waarderen.

Gepersonaliseerde zoekresultaten leveren ook andere problemen op. Zoekprofielen van Google zorgen er bijvoorbeeld voor dat verschillende mensen compleet andere resultaten krijgen. De ene persoon krijgt bij de zoekopdracht “Egypte” resultaten over mooie zonvakanties, de ander resultaten over politieke onrust in hetzelfde land. Iets wat je wereldbeeld behoorlijk kan vertekenen.

Maar niet alle data wordt gebruikt voor personalisering. Veel data is ook (pseudo) anoniem. Websites maken gretig gebruik van analyses van het webverkeer om dienstverlening te verbeteren. Favoriete websites zouden minder goed zijn zonder analyse van surfgedrag.

Zoals Wim van de Camp al aangaf wordt persoonlijke data ook voor nobele doeleinden gebruikt. Het is niet moeilijk voor te stellen wat medische onderzoekers zouden kunnen met het algoritme van Target. Er zijn echter ethische grenzen die dit soort wetenschappelijk onderzoek moeilijk maken. Grenzen waar bedrijven als Target zich helaas een stuk minder aan storen.

Dat strengere privacy wetgeving nodig is mag duidelijk zijn. Een lesje ethiek zou misschien ook niet gek zijn. De constatering van Wim van de Camp dat sommige verzameling van persoonlijke data nuttig is blijft staan. Binnen grenzen.

Categorieën:Blog

Tagged as: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s