Boodschappenmandje

Het lezen van de algemene voorwaarden van Twitter, Facebook en dat soort websites vind ik veel te veel gedoe. Daar heb ik helemaal geen zin in. Kost te veel tijd. En met mij vele andere internetgebruikers. Zijn er mensen die de talloze pagina’s doorspitten? Ik weet dat mijn opa de voorwaarden en handleiding van zijn nieuwe mobiele telefoon en Ipod heeft gelezen. Misschien moeten wij dit toch ook gaan doen? Zo kreeg ik deze week een nieuwe bonuskaart van de Albert Heijn. Huh? Een nieuwe? Ik heb er al een. Laat ik me maar gaan verdiepen, dan weet ik waar ik mee in stem.

De vlugge generatie, waar ik als dertigminner onder val, accepteert alles maar om direct aan de slag te kunnen. Twitter, Facebook en allerlei andere online diensten als Google en Ebay willen graag alles van ons weten. Om ons goed te kunnen bedienen is het argument.  Maar ik lees geen terms en conditions – misschien staat er wel iets in dat ik mijn ziel aan de duivel verkoop. Misschien is het beter geen nieuwe  bonuskaart te nemen, want ik heb geen zin om het hele pakket te lezen.

Het zou mij enigszins geruststellen. Ik hoef niet altijd bediend te worden.  Ik wil graag zelf bepalen wat ik wekelijks eet. Ik hoef geen op maat gemaakt reclamefoldertje, website of app van de grootste kruidenier van Nederland. De voorwaarden mogen simpeler en bedrijven moeten accepteren dat wij ook ‘nee’ kunnen zeggen. De privacyvoorwaarden op het bijschrift van de bonuskaart zijn beknopt. Als ik meer wil weten over privacy mag ik naar de website surfen. Daar heb ik helemaal geen zin in. Dat kost weer tijd.

De meeste mensen hebben genoeg te verbergen dat bedrijven niet hoeven te weten. Toch slaat de Appie gegevens op ook al activeer ik niets met de nieuwe bonuskaart. En voor maar liefst 27 maanden. Ik denk dat ik hem dan ook aan mij neus voorbij laat gaan. Als ik van al dat soort dingen de Algemene Voorwaarden moet lezen blijf ik de komende tijd wel bezig. Ik fiets wel om naar een andere supermarkt. Voor januari heb ik de keuze om te beslissen of ik in het grote datamandje van de grutter wil.

Categorieën:Blog, Privacy in Europa

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s